Monday, January 6, 2020

PTD: Online Public Service Entry Exam

안녕하세요!

Permulaan entri perjalanan menjadi Kadet PTD aku mulakan dengan peringkat pertama. Mudahnya orang panggil, exam online. Ni step pertama. Maka, kalau korang tak mohon online kat SPA, korang memang tak dapatlah panggilan untuk menduduki peperiksaan online ni. Secara rasminya, nama jawatan ini; Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41. Ingat dan mohon okay!

Tahun 2018, SPA tak bukak jawatan ni kalau aku tak silap. Kalau aku silap, jawatan ni ada bukak tapi aku yang tak mohon. Dah namanya exam, memang macam-macam soalan ditanya. Ringkasnya, PTD exam ni ada 3 bahagian. Seksyen A; Pengetahuan Am, Seksyen B; Daya Menyelesaikan Masalah (Matematik), Seksyen C; Kefahaman BI.

Nampak waktu dia macam lama kan? Jangan tertipu gais jangan sesekali tertipu.
Contoh 1: Tengok sini
Contoh 2: Tengok sini pulak
Contoh 3: Tengok lah sini

Kredit: Semua posting yang disertakan di atas adalah hak asal penulis terlibat. Aku sekadar berkongsi post mereka kerana aku menggunakan post berkenaan sebagai latihan latih tubi selama 1 hari sebelum hari exam. Kah!

Bagi aku, soalan dia tak terlalu susah. Cuma, masa. Ya masa sangat mencemburui kita bila kita jawab soalan tu. Banyak woo! Lagi-lagi Seksyen B, pernyataan masalah dia panjang panjang panjang tapi jalan kerja nak dapat jawapan tu sikit je. Pastu ada soalan yang complicated tang ayat tapi sebenarnya nak tengok kita faham tak logik dalam ayat tu. Aku siap lukis gais. Iya, lukis tapi takdelah lukis gambar cantik-cantik. Hmmmm. Tu yang tak sempat jawab semua soalan. Separuh jalan je aku dah start jadi Einstein, tengok soalan terus pilih jawapan. HAHAHA!

Atas meja aku masa exam tu, ada laptop, kalkulator, recycle A4 paper (konon go green), pensil dan pen. Serta sehelai sticky note aku tampal kat laptop "Sorry for incoveniences. She's on exam. Don't disturb." Sebab aku amek exam dalam waktu kerja.

Keseluruhannya, Seksyen A dan Seksyen C, kita dah boleh jangka skop soalan macam mana. Jadinya takde lah isu sangat. Tapi Seksyen B ni ramai risau. Dan ramai percaya, kat seksyen ni lah kecundangnya mereka. Apa yang aku boleh cadangkan, buat latih tubi sikit untuk elak terkejut sambil-sambil refresh dengan formula asas matematik Form 4 Form 5 yang kita pernah belajar. Percayalah, soalan dia tak susah, cuma masa tu memang lah... hmmm.

Tips lain yang aku boleh bagi;

1) Tak payahlah beli "buku panduan peperiksaan PTD M41" yang jual online tu. Google je contoh soalan exam PTD. Ada ada. Bazir tau kalau beli. Aku pernah beli "buku panduan peperiksaan Penolong Pegawai Tadbir N29", ada rasa sikit menyesal sebab apa yang ada dalam buku tu, takde pun dalam soalan. Tapi sebab kadangnya pengalaman tu perlu dibayar, takdelah menyesal banyak. Aku gagal exam tu pun bukan sebab buku tu tapi sebab line aku disconnected sampai habis exam.

2) Banyakkan baca berita berkaitan Malaysia sebab soalan Seksyen A fokus Malaysia dan yang berkaitan dengannya. Kau tahu perkataan 'lepa' dalam Regatta Lepa tu bawak maksud apa? Tahu matlamat Piala AIRMARINE 2019 diadakan? Weyyy, AIRMARINE tu aku baru je dengar hari exam tu tau! 

3) Pastikan line internet stabil. Ni paling perlu diutamakan pada hari kejadian. Aku sebab dah ada pengalaman N29 tu, aku memang seriau. Line internet aku beli data harian untuk pastikan tragedi tu tak berulang.

4) Sediakan alat tulis yang diperlukan awal-awal atas meja. Tak sempat dah korang nak bangun duduk bangun duduk nak amek barang. Tolonglah percaya.

5) Bawak-bawak bertenang. Bila kita tenang, kita akan dapat fikir rasional. Kita pun takdelah gelabah sangat.

-

Terima kasih pada Lisa dan Mas sebab bagi pinjam kalkulator saintifik selama 2 hari. Kalkulator Lisa aku habiskan baterinya pada hari latih tubi, jadi terus usha Mas nak pinjam kalkulator untuk hari exam.

Terima kasih pada TNB Research dan Smart Grid Unit sebab bagi masa untuk aku jawab exam tanpa gangguan.

-

Semoga urusan korang untuk jawab exam PTD M41 ni dimudahkan dan korang lulus untuk peringkat berikutnya. Amin!

Be good, do good, stay good okay?

Next entri aku pasal PTD Level 2. Nah, usha lah.


2 comments:

  1. Salam Syakinah!

    Congrats sebab you have been chosen as part of PTD family. Anyway, I baru je sit exam PSEE PTD today. Honestly, I thought I could nail them but somehow reading your writing, I trust in His plan. Just nak tahu if I couldn't finish the Seksyen B, would it affect the whole Online exam result?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Huda! Tahniah sebab layak untuk exam online.

      Saya mintak maaf, saya tak tahu aspek apa dan bahagian apa yang beri kesan. Tp saya doakan segala urusan anda terus dipermudahkan.

      Delete