Sunday, March 13, 2016

KELANA PRODUCTION dan AFZAN 2.0

안녕하세요 ! 

Setelah satu semester aku tinggalkan 8th Stage Production, aku diberi peluang untuk menyertai Kelana Production pulak sem ni. Masih produksi dari Kelab Lakon Kinabalu, Kelana Production menjadi babak pembaharuan bagi teater kolej. Tampil dengan Teater Qasidah Terakhir pada KARVITER 16, Kelana Production melahirkan dua pengarah berbakat, Khai dan Danny, yang dibantu oleh jurulatih hebat berpengalaman, Abang Roydy Rokidy.

Menurut Khai setelah aku jack dia haritu (huhu), skrip Qasidah Terakhir ni memang Abang Roy tulis untuk dipertandingkan oleh 8th dan sebab itulah Khai menangguhkan hasrat dia untuk join exchange sem ni. Khai akan join exchange sem depan. Hmmm, siaplah aku kirim kau produk Missha nanti. Hahaha.
Biasalah lepas show, muka memang macam ni. Super lega!
Qasidah Terakhir, Kun FayaKun, mengisahkan mengenai seorang anak muda yang menjadi harapan di Kampung Pasir, Bukhari ditangkap berkhalwat dengan Jannah, gadis yang dicintainya dan dalam masa yang sama, dituduh memperkosa anak Hj Ibrahim, Aishah, gadis pujaan adiknya sendiri, Hamzah. Selepas 7 tahun, Bukhari yang disangka telah mati pulang ke kampung tersebut dan menimbulkan rasa tidak senang dalam hati penduduk kampung terutamanya Samad sementelah Samad telah bersusah payah bersama Hamzah menjalankan projek Bukhari yang tergendala selepas kehilangannya. Mei, gadis Cina yang menjadi perintis kepada projek itu begitu gembira dengan kepulangan Bukhari tetapi telah menasihati Bukhari agar segera keluar dari kampung. Hamzah turut menasihati abangnya agar tidak pulang lagi ke kampung itu demi menjaga nama baik Musalmah, ibu mereka yang tidak siuman selepas kejadian 7 tahun lalu. Sambil berqasidah, Bukhari menenangkan dirinya setelah hatinya remuk apabila mengetahui Jannah telah berkahwin dengan Hamzah. Melalui Hakim, adik Jannah kebenaran 7 tahun lalu berjaya disingkap dan Bukhari nekad untuk membersihkan namanya.  

Dalam Kelana Production kali ni, sangat ramai ahlinya dan aku bersyukur diserap masuk dalam produksi ini pada saat-saat akhir Qasidah Terakhir akan dipersembahkan. Aku diletakkan dalam bahagian busana dan kadang kala menyemak di bahagian prop. Dalam produksi kali ini, aku belajar menguruskan bahagian-bahagian aku secara teratur yang benar-benar bekerja seperti sebuah produksi normal. Walaupun secara mata kasarnya, aku goyang kaki sebab diorang semua dah setel bahagian tu awal-awal.
The heading of FOH
FOH of Qasidah Terakhir
Scene di hari kejadian ketika mendirikan masjid. Kehkeh.
Membina jeti nelayan
Memori berharga

Komen penonton.
Review dari penonton.
Lepas habis Karviter ‘16, aku masuk nasyid untuk FESENI ’16. Kohkoh. Jangan gelak. Aku pun tak tahu kenapa gigih pulak aku masuk nasyid lagi kali ni. Kali ini, nasyid tanpa Senior Afiq yang ajar. Serius kali ni, tense dalam team AFZAN tu terasa sangat. Aku masuk dua minggu pun terasa bahangnya tu. Tapi aku redha je laa hadap. Last ni masuk acara FESENI. Takmo dah join lagi...

Dah 6 bulan aku bebas tanpa sebarang komitmen program atau sebarang latihan di malam hari, aku jadi rindu dengan waktu malam yang lapang sentiasa. Aku takde semangat dah nak join program aktiviti kolej, tapi aku perlu membina kembali semangat itu untuk terus jadi Kinabaluian 3 sem lagi.
 
Oke.
Babai.
Nak reset minda kembali supaya jadi rajin.

No comments:

Post a Comment