Friday, January 10, 2020

PTD: Temuduga

안녕하세요!

Berbaki 10 hari sebelum hari baru aku bermula, aku kena habiskan entri thread pasal PTD ni. Selalunya bulan 2 gitu, PTD M41 buka permohonan. Maka aku mahu beri gambaran dan sedikit semangat pada yang berminat memohon nanti.
_

Penantian panjang selepas PAC menjelma jua. 02 Oktober 2019, panggilan temuduga mula masuk ke dalam email masing-masing. Group Whatsapp mula meriah - aku join 5 group Whatsapp berkaitan PTD, bayanglah betapa meriah noti aku. Tp aku check email jam 2 pm, so orang lain dah habis debo, aku baru nak debo-debo bukak email. Fuhh, walaupun aku dah expect kegagalan di pihak aku, berdebo jugak nak tengok keajaiban. Ya Allah, aku menikmati keajaiban tu!!

Long story short, aku perlu ke SPA untuk ditemuduga pada 09 Oktober 2019 dan harunya aku demam kebah demam kebah sejak 07 Oktober. Nice timing! Maka dari TBS aku naik KLIA Express dan naik bas sangkut-sangkut ke bangunan SPA. Jumpa staff SPA, orang Muar dalam bas tu, akak tu tunjuk jalan sampai depan pintu masuk bangunan. Terima kasih banyak kak!

Macam biasa, bila tiba tang berpakaian formal, aku pilih lounge suit (blazer + seluar + blouse), kasut bertumit 2 inci. Sebab utama senang untuk aku bergerak. Sebab kedua, macam aku kata sebelum ni, aku ada masalah dalam menterjemahkan tips berbaju kurung. Aku tak pakai nametag masa tu walau nametag dah tersedia sejak PAC.
See my attire-look-like lounge suit. Bukan lounge suit pun.
2 inci yang bertukar slipper sejurus je sampai TBS. Gigih beli. Sakit kaki mak nok!
Dalam email tu dah siap-siap beritahu dokumen apa yang diperlukan untuk temuduga dan yang mesti diselesaikan sebelum temuduga. Ikut je arahan dia. Sahkan semua salinan yang berkenaan dan buat resume. Kemudian susun dokumen asal dalam fail ikut susunan senarai yang dinyatakan dalam email tu. Nanti masa pendaftaran pun pegawai urusetia akan beri checklist untuk kita susun dokumen macam mana. Ikut bulat-bulat.

Aku tak mesra alam untuk bersembang dengan pegawai urusetia pasal resume atau apa-apa, jadi aku memang tak tahu 5W1H untuk hari temuduga tu. Aku ada terbaca pengalaman orang, ada yang tanya kat pegawai urusetia tu; resume mana yang terbaik, cara pembahagian fail sijil yang terbaik. siapa panel dalam bilik temuduga dsb. Tapi, aku bukan sombong hokeh!

Waktu temuduga aku yang ditetapkan dalam email pukul 10 am, tapi sebab aku dah sampai 7.50 am, aku terus je mendaftar. Ingat cukup awal dah, sekali haa hambek, giliran ke 09 bilik H. Pukul 12.10 jugak baru masuk bilik temuduga tu. Muka pun dah nampak sememeh. Confirm! 
Resume bergambar yang diperlukan. Buatlah ikut stail yang korang minat.
Giliran dah banyak ni untungnya kita bolehlah dengar-dengar pengalaman calon yang keluar bilik temuduga tu. Macam-macam cerita ada - kita jadikan panduan dan pengajaran. Dalam bilik temuduga ada 2 orang panel sedia menunggu - seorang Dato', seorang dari SPA. So bersedialah kita dengan segala kemungkinan soalan yang akan ditanya.

Dalam kes aku, temuduga aku sepenuhnya dalam Bahasa Melayu. Lega betul rasa. Lepas tu penemuduga aku pulak jenis tak terlalu strict - iyaa, tapi tak strict mana pun penemuduga tu, jangan kau tayang loose personality sangat. Jaga formaliti dan beradab. Sebab kau diambil markah. Tapi tu lah tu, tahap tak strict aku sampai macam sembang kedai kopi.

1) 5 sebab nak kerja kerajaan

  • Aku jawab merapu 5 poin. Sekali tu, Dato' kata, "Bukan sebab nak berbakti pada negara?". Maigad, mati aku! Dengan tebal muka, aku balas lah; "Betul Dato', itu memang misi semua orang rasanya." *face palm*

2) Apa itu ASEAN dan sebutkan negara yang terlibat?

  • Ini kalau aku salah mau kena tampo dengan Papa J bila jumpa karang. So setakat 2019, ASEAN ni Association of South East Asian Nations dan ada 10 negara. Maka, senaraikan lah takyah ikut turutan tarikh kemasukan masing-masing. Ni Dato' siap tolong kira pakai jari. Alah comel je tauuu!

3) Hubungan Malaysia dengan China dan US?

  • Malaysia tak memihak pada mana-mana kuasa besar ni tapi hubungan baik yang kita ada menguntungkan negara kita. Dengan China, bagus untuk perdagangan. Dengan US, untuk bidang ketenteraan. Jadi, tiada sebab untuk Malaysia putuskan hubungan dengan China atau US. (Sepatutnya, perlu sediakan hujah berfakta/berstatistik. Tapi, seorang manusia yang dah rabak mengantuk macam aku tidak boleh fikir bernas pada hari kejadian.

3) Kalau dapat penempatan di Wisma Putra?

  • Jawapan cliche; saya tak kisah kalau bertugas di mana-mana kem pun. Tapi, saya prefer masuk Kem Tanah, Air dan Sumber Asli.
4) Eh, kalau ikut kos awak ni Wisma Putra lagi sesuai dengan awak. Memang kalau mohon, awak confirm diterima ni. Ramai orang aim Wisma Putra.
  • Tu orang lain Dato' (sambil tersengih. Dalam bilik temuduga tu, elok kau sengih je. Jangan gatal kau ketawa terbahak-bahak. Tapi, sebenarnya dalam bilik tu entah berapa kali aku terbabas gelak macam gelak dengan member). Saya lebih minat alam sekitar. Lagipun, dalam kos saya, kami boleh pilih apa yang kami nak fokus. Sebab tu tesis saya menjurus kepada alam sekitar, khususnya berkenaan jerebu di rantau Asia Tenggara.

4) Jerebu di Malaysia. Awak rasa macam mana kita nak atasi ya?

  • Memang mendapat! Siapa suruh sebut pasal jerebu? Aku bagi poin pasal akta jerebu yang kita tak jadi nak buat (guna poin-poin dari artikel my sifuhh, Dr Helena), bandingkan dengan Singapura yang dah ada. Walaupun belum ada bukti yg Singapura dah mula implimentasikan Akta Jerebu Rentas Sempadan (THPA) 2014 diorang atau sebenarnya dah ada, tapi aku tak tahu, sekurang-kurangnya nampaklah Singapura dah ambil langkah proaktif untuk atasi jerebu rentas sempadan, bermula dengan diri sendiri.
  • Secara peribadinya bagi aku, (aku sebut begini), kalau ada THPA sendiri, kita boleh plan kerjasama yang lebih teliti, langkah yang bersesuaian serta cara pencegahan yang tegas untuk kurangkan risiko jerebu rentas sempadan. Sebab kita ni walau dah ratifikasikan AATHP, kerana wujudnya sentimen ASEAN Way dalam kalangan ASEAN, tiada banyak yang mampu kita capai untuk atasi masalah ni.

Ada 2-3 soalan lagi berkaitan jerebu, tapi aku tak ingat spesifiknya apa.

5) Perhutanan di Malaysia.
6) Perjanjian Rio De Jenairo.
7) Contoh perdagangan yang berat sebelah dan membebankan Malaysia berkaitan alam sekitar.

Sejujurnya, 3 soalan akhir ni, aku tak dapat jawab sempurna. Tapi, aku masih cuba jawab dan aku mengaku pada mereka yang aku dah lama tak membaca skop hubungan antarabangsa. Maka, jawapan yang aku beri sekadar mana yang aku ingat. Dekat soalan akhir tu Dato' siap pesan; "nanti kalau awak masuk KATS, pastikan kita tegas halang negara-negara besar buat macam tu pada kita." Dan aku dengan bodoh-bodoh alangnya pergi menjawab; "Beres Dato'" sambil angkat ibu jari. Kau rasa? Pastu, dua-dua panel gelak berjemaah.

Aku keluar bilik temuduga dengan tiada pengharapan lulus tapi dengan sembangnya aku beritahu orang yang bertanya pada aku macam mana temuduga tu berjalan; Hahaha, senang je! Nampak macam aku belagak kan, tapi percayalah sejujurnya itu yang aku rasa. Berkat iringan doa yang lain, rezeki aku jumpa dan dapat penemuduga yang baik amat, tiada provokasi (mungkin ada tapi aku layankan je provokasi tu) tapi membantu.

Aku jalan balik ke bustop dengan satu perasaan halus yang beritahu aku boleh terus fokus dengan apa yang aku plan sekarang. Yelah, ada calon situ tolong kira waktu - 20 minit je weyy temuduga aku. Aku ada baca, kalau temuduga yang menarik dan kelihatan agak berjaya tu biasanya 30 minit ke atas. Huhu, entah apa yang disembangkan pun aku tak tahu. Cuma, aku lega sebab akhirnya aku mencuba juga.
Ni bangunan JPA. SPA di hadapannya.
Aku pun tak tahu apa motif aku amek gambar ni.
Aku tahu tiada yang bermanfaat sangat dalam perjalanan aku untuk bergelar kadet PTD ni. Tapi aku paparkan dalam entri-entri aku untuk beri bayangan pada yang berminat. Sekurang-kurangnya kalian akan lebih bersedia sepenuhnya mental dan fizikal. Ya, dari cerita aku ni, nampak sangat aku bless with luck everywhere, kan? Aku akui. Sebab tu, aku harap sangat kalian buat persediaan penuh. Please please, jangan sia-siakan peluang korang.
Playing tourist in Putrajaya. Naik bas hokeh pagi-pagi buta.
Jadi tempoh 30 hari dari tarikh akhir temuduga yang cecah sebulan jugak rasanya adalah tempoh menunggu. Dan aku kembali buat-buat sibuk dengan tugasan kerja dan langsung lupa dengan tempoh yang dijanjikan tu. 26 November 2019 - 3 hari lepas balik dari retreat company- sekali lagi noti Whatsapp aku sangat meriah. Baru aku sedar realiti tapi aku tengah sibuk handle apa tah masatu, so aku tak sempat nak check terus.

It was a jaw drop moment for meh bila aku nampak perkataan 'Lantikan Tetap' pada status permohonan aku dalam spa8i! Aku tak tahu nak bagi reaksi macam mana, sebab aku dalam ofis yang bos aku berada di hadapan mata aku, walhal dalam hati aku tengah berdegup kencang tahan teruja. Siap member tolong jerit untuk aku dalam fon weyyy! 

Maka demikianlah perjalanan syakinah untuk bergelar Kadet PTD 2020 ni. Tiada yang patut aku seronokkan apa yang aku dapat tanpa selainnya hasil dari doa semua orang yang aku tumpangkan doa, yang sudi mendoakan aku.

_

SM dan YL yang sentiasa dan tidak henti support aku,
Tashaa dan Baini yang setianya tarik aku sebab kerja aku nak duduk diam-diam je,
Semua yang sudi doakan aku,

Ini kalian punya. Aku perantara untuk menjalankan tugas. Terus doakan syakinah dapat menjalankan tugas tanpa culas dan penuh amanah. Semoga pahala dan kebaikan yang ada untuk kalian.

-
Semoga korang yang berminat nak mohon, korang tak tewas terlalu awal. Perjalanan panjang yang ada ni, hadaplah dengan gembira sebab ia adalah pengalaman. Kan pengalaman mendewasakan kita? Haa gitu!

Be good, do good, stay good tauu.
Babai.

5 comments:

  1. bestnyeeeee. dah keluar dari kadet ke sekarang ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Fazuaisa. Belum keluar lagi. Soon, insyaAllah.

      Delete
  2. Salam Cik Syakinah,

    Kalau tak keberatan, boleh kongsikan apa jawapan cik untuk soalan "Kenapa nak kerja kerajaan?" Thanks heaps.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya wasalam En Haziq.

      Hahahaha saya tak ingat dah apa dia. Tp lebih kurang jawapan saya untuk keluarga laa, untuk kerja stabil bla bla... memang merapu. Tu bila penemuduga respon, saya macam rasa ditampar bertubi-tubi.

      Maaf ya tak dapat membantu.

      Delete
  3. Terima kasih cik Syakinah atas perkongsian. Terhibur baca, tapi perlu banyak pembacaan sebab soalan2 ni susah untuk saya. Semoga ada rezeki saya tahun ini insyaAllah

    ReplyDelete