Saturday, February 27, 2016

Langkawi: Pulau Yang Aku Tinggalkan Jiwa

안녕하세요 ! 

Sempena cuti CNY, suku daripada Yusoff Legacy merancang untuk pergi bercuti. Belum mampu nak paksa semua pergi. Kehkeh. Jadi, setelah difikir-fikir untung ruginya, ke Langkawi lah kami ber-sebelas. Nampak cliche kan, tapi kami teruja menghitung hari. Dengan aku, sejak dari bulan November di Korea dok usha tiket train ke Langkawi sebab nak buat stail backpacker dan nak timba pengalaman baru bila guna mode pengangkutan lain. Tapi nak tertulisnya Yusoff Legacy akan pergi bercuti bersama, Alhamdulillah kami turut serta dalam trip anjuran tempat asal lahirnya Yusoff Legacy. 

Biasalah tempat tempat utama di Langkawi mesti wajib dilawati kan. Makam Mahsuri, Beras Terbakar, Skycab Langkawi dan Kilim Geoforest Park telah kami lawati. 
Pemandangan dari puncak Gunung Mat Chincang
Mana entah dapat keberanian nak naik kereta kabel sampai puncak.
Rasa berbaloi pulak tengok kecantikan alam dan awan dari atas.
Ni gigih ni berdiri walau terketar-ketar di hujung jambatan kaca semata nak ambil gambar.
Di mana aku mula merindui negara jodoh secara melebih
Sungai Kilim
Menyelusuri sungai dengan feeling yang bercampur. Kononnya.
Kali kedua ke sini. Pertama sebelum menjadi artis, kedua selepas menjadi artis. Kahkah.
Kata anak sedara, benda ni pun nak diambil gambar. Oke foinne!
Ini lah dia budak yang berkata tu. Gigit kang!
Haa, kali ni perjalanan aku ke Langkawi mendapat jemputan khas dari pemilik perusahaan utama kristal di Langkawi, Faizy Crystal Glass Blowing Sdn. Bhd. Perusahaan ini dimiliki oleh seorang anak Johor yang merantau untuk membina empayar kristal bertaraf antarabangsa di seberang pulau. Kilangnya berada dalam kawasan Kompleks Kraf Langkawi dan terbuka untuk kunjungan umum. Percayalah, di sini bos nya sendiri yang akan menerangkan proses pembuatan kristal malah kalau anda bertuah, anda akan disajikan dengan sentuhan kreatif ukiran kristal daripada En Kamarul Faizy sendiri. Kalau nak beli kristal pulak, ada showroom. Boleh pilih, bayar dan bawa pulang. Senang. Dah lah rambang mata. Hahaha. 

Faizy Crystal pernah mendapat tempahan dari Istana Johor untuk menghasilkan kristal berbentuk Masjid Sultan Abu Bakar untuk dihadiahkan kepada Perdana Menteri kita yang ke berapa entah. Setakat hadiah-hadiah kristal berbentuk kapal terbang ke kapal laut ke untuk acara dwi-tahunan LIMA, Faizy Crystal memang in-charge tang tu. Memang terbaik dan cantik dia punya produk tu. 
Antara hasil kristal dari syarikat beliau. Ni dipamerkan dekat Skycab Langkawi.
Demo pembuatan produk kristal : Stage 1 (mencairkan pasir khas)
Demo pembuatan produk kristal : Stage 2 (membentuk pasir khas peringkat awal)
Bila bos sendiri tunjuk bakat.
Sebenarnya, En Faizy ni kawan sekolah ibu. Baik sungguh lah orangnya. Tak sombong langsung. Merendah diri sentiasa. Keluarganya apatah lagi. Lembut je cakapnya masing-masing. Jauh beza dengan aku yang memang kasar ni. Kahkah tetiba. Sebelum balik, kami dapat produk kristal mini sorang satu. Tapi, ibu dah bagi dekat orang lain. Sedih gila aku! 

Konklusinya, percutian kali ni membolehkan aku reset minda sebelum balik menghadap tugasan kat UM yang telah menanti untuk dilaksanakan. Ahh, harunya cuti yang singkat...

Jika diminta pilih antara kenangan dan kenyataan, aku pilih kenangan.
Sebab aku tahu sekurang-kurangnya kenangan pernah membahagiakan.
Dua tiga hari ni, aku semacam punya semangat yang lain maciamm sikit. Tak tahu kenapa, tapi memang rasa bersemangat nak skor dalam setiap paper yang aku ambil sem ni. Mungkin sebab semangat yang dibawa balik dari negara jodoh haritu masih ada kan. Hahaha. Tu yang over semangat . Harap dia berkekalan selamanya. 

Oke.
Babai.

No comments:

Post a Comment