Monday, September 4, 2017

Practical: A Big Appreciation Post

안녕하세요!

Entri yang ni khas untuk aku sebutkan sorang-sorang insan yang sama-sama mewarnakan tempoh 2 bulan praktikal aku selepas entri pengalaman praktikal aku.


Every single person in the Customs Division deserved a big thanks appreciation from the smallest me.
  • Tn Al Hafiz, penyelia aku yang secara senyap-senyap beliau menilai aku dan beri markah baik pada aku. Beliau kata aku pemalu dan less confident sedangkan aku sebenarnya first-first shy shy cat before becoming shy shy shytonnnnn! Buktinya beliau geleng kepala lepas Prof J datang buat lawatan ke aku. Kah!
Say hi to my lovely Prof J. Nampakkan sopannya seorang kina di situ?
Dan, nampak tak kegilaan aku lepas Prof J datang yang akhirnya Tn Al Hafiz sedar aku bukanlah seperti yang difikirkan? Mesti taubat laa tuan lepas tu... Hahaha. Kelakar betul aku ni dikatakan pemalu dan less confident.
  • Pn Napsiah, yang banyak beri nasihat kat aku dan buat aku teringat kat maklong sampai ada ketikanya aku terasa nak peluk puan secara random macam selalu aku buat kat maklong. Selalu ingatkan aku itu ini tentang kehidupan dan beliau adalah satu-satunya pegawai yang pernah hantar aku balik rumah! HAHAHA terima kasih puan.
Pn Nap yang sangat humble.
  • Kakwa, yang banyak layan kepala gila aku ajar Kakwa bukak laman movie, tengok short video ngeri-ngeri. Paling banyak dengar aku bebel bila kena buat kira-kira dua tiga fail setiap hari. Paling banyak dengar lawak gonjol aku yang tak berapa nak kelakar tapi Kakwa tetap ketawa. Dan sekarang, aku paling rindu Kakwa T..T
Kakwa happening yang layan aku sampai dia sendiri pening

  • Kak Diba, yang kiut dan banyak beri pendedahan ke aku mengenai dunia pekerjaan yang sebenar secara tidak langsung. Mostly, Kak Diba ajar aku untuk give and take. Serious: give and take! Moga kina dapat jadi macam Kak Diba.
  • Kak Fikah, akak yang gila-gila jugak layan perangai aku.
  • Chief Azahari, yang selalu boost up hari aku dengan cerita-cerita semasa setiap pagi sebelum chief pergi jeti. Isu cerita tu kalau tak yang kelakar, yang buat fikiran jadi logik. Dah macam aku masuk kelas IR pulak, bezanya aku disuap dengan segala isu. Kalau dalam kelas IR, nak tunggu kena suap, sampai mampusssss aku dok ternganga nak cari jawapan.
  • Kak Liza, yang paling banyak nasihatkan aku, berbual dengan aku pasal kehidupan. Sebab Kak Liza ni paling senior di Perkastaman. Jadi, memang banyak yang Kak Liza bicarakan untuk aku dengar dan hadamkan dengan sebaiknya.
  • Kak Di, yang pemurah dan selalu penuhkan perut aku dengan kek, kuih dan makanan yang sedap-sedap. Almost everyday! Hahaha. Memang chef paling power Kak Di ni sampai semua orang tertunggu-tunggu air tangan Kak Di. Mungkin yang paling menunggu tu aku lah! Hewhew
  • Chief Razmi, ni pun sama macam Chief Azahari. Bezanya, sembang dengan Chief Azahari belah pagi, dengan Chief Razmi turn tengahari dan petang. Memang tak pernah habis kalau sembang dengan Chief Razmi.
  • Tuan Z, yang banyak curahkan ilmu kat aku sama ada untuk digunakan pada sem akhir nanti atau untuk masa-masa bekerja akan datang. Tuan Z ni aku katakan sebagai penyelia tumpangan aku dan memandangkan Tuan Z adalah alumni Fakulti Sains, UM, jadi banyak benda tuan sudi ajar aku sebagai persediaan sebelum aku keluar ke dunia pekerjaan. Dari sekecil body language sampai sebesar resume dan 'like real' mock interview beliau ajar aku, memang beruntung lah aku dapat menumpang manfaat penyelia orang lain. (Tapi aku tak pujilah tuan depan-depan. Nanti aku kena bahan. Hahaha) Bagus lah untuk aku dapatkan pendedahan sebegitu, sekurang-kurangnya aku tak lemas dalam persaingan nanti.
  • Puan Su, yang aku kira tugasnya paling rumit, bermain dengan angka tapi masih mampu tersenyum bergurau senda dengan pegawai-pegawai di Perkastaman. Apatah lagi dengan keadaannya yang sarat mengandung, pasti kadangkala emosi tak menentu tapi beliau masih menten bertenaga dan berhemah. Semoga Pn Su selamat melahirkan bayi yang dijangka perempuan (dan semoga baby comel macam saya). Hikhik *ketawa malu*
  • Kak Ita, yang banyak berkongsi cerita dan resepi dengan aku walaupun Kak Ita tahu aku pemalas namateyyyy tang memasak ni dan aku lebih suka makan. Ahh sesungguhnya memasak itu ruwetttt! Aku hanya masak untuk memenuhkan perut aku sahaja.
  • Semua pegawai-pegawai lain: Chief Saadon, Chief Wandi, En Fendi, En Mahfuz, En Azihan, Kak Faizul dan Chief Din yang masing-masing memberi peluang kepada aku untuk aku menjalani latihan industri dengan jayanya. 
Terima kasih untuk 2 bulan saya praktikal di sini. Segala nasihat, tunjuk ajar dan bimbingan dari anda semua amat saya hargai. Setiap apa yang saya pelajari sepanjang tempoh ini adalah satu pendedahan dan pengalaman yang akan saya kenang sebagai salah satu momen terindah dalam hidup saya.
고마워. 너무 사랑해 💖 *sambil disertakan mini love guna jari*

Pastinya, aku tokleh lupa juga pada #InternBuddyKina iaitu Arif dan Thenna sebelum berkenalan pula dengan Fatin, Mira dan Asraf. Tasha tu takyah cakap laa. Haahaha. Terima kasih korang untuk 2 bulan tempoh perkenalan ini. Ceria hidup aku kat ofis sepanjang 2 bulan ni. Haa, semoga plan #InternBuddyVacation kita tak ke laut, ya...

Semoga plan ittew serancak plan makan-makan kita... hahaha
Tapi, tolonglah jangan ke laut plan vacay kita, geng
Yeayyyyyy! kina dapat hadiah eksklusif tauuu.

Biskut coklat yang lazat pemberian Tn Al Hafiz
Taknak kalah, Tuan Z kata dia dah pun bagi hadiah semenjak minggu-minggu akhir aku praktikal. Hadiah yang tahan lama, boleh aku gunakan untuk mulakan waktu perjalanan selepas habis belajar nanti.   Hmmm... 내, 상사님. 진짜 알았어. 고마워.

Dan, aku telahpun merindui insan-insan penghuni cawangan ini.
Haa, baru lah rasa puas hati aku ni lepas menulis.
Dah.
Babai.

No comments:

Post a Comment