Thursday, September 7, 2017

Coretan Bakal Pelajar Sem Akhir

안녕하세요!

Sedar tak sedar, tinggal plus minus 4 bulan untuk aku menikmati zaman degree aku. Selepas ni aku tak tahu, jalan cerita macam mana yang ditulis untuk aku. Cuma yang aku boleh impikan, semoga plot cerita aku hanyalah yang positif dan bersesuaian dengan diri aku.

6 sem + 1 short sem telah aku lalui dengan rencahnya yang pelbagai. Dan sem yang paling aku suka adalah sem 3 dan sem 6, sem yang aku rasa banyak beri aku pengalaman berbanding sem-sem yang lain. Sem 3, sem di mana aku diberi peluang meneroka Seoul selama 6 bulan (bukan secara percuma sebab aku bukan pandai sangat untuk diberi biasiswa) dan sem 6 yang memberi aku kelegaan selepas berjaya selesaikan tesis dalam kesibukan aku bekerja part time. Sem lain aku kira menjadi pelengkap warna dalam kanvas hidup aku di peringkat degree.

Sebut pasal part time, aku kira ni pengalaman pertama aku bekerja semasa dalam tempoh waktu kuliah sedang berjalan. Selalu aku bekerja semasa cuti sem. Pengalaman pertama ini aku lakukan secara curi-curi (ibu ayah aku tak bagi aku kerja sebab mahu aku fokus pada pembelajaran sepenuhnya). Tapi, aku degil. Aku taknak ketinggalan sesuatu yang aku namakan dia pengalaman.
Kelas aku yang takde laa pack sangat masa sem 6, buat aku fikir nak ber-part time.
Aku fikir, resume aku hambar tanpa maklumat baru. Jadi aku perlu tambah sesuatu, paling-paling satu maklumat. Memang ada aktiviti kokurikulum yang aku tambah dalam resume tu, cuma tu laa, aku tak puas hati bahagian 'working experiences' aku lapuk dengan pengalaman kerja setakat bulan Januari/2017 je. I want more! Gituuuu...

Dan, memandangkan aku dengar banyak majikan dan syarikat yang mahukan pekerja-fresh-graduate-tapi-berpengalaman-12-tahun-kerja, buatkan aku kuat hati untuk kerja part time. Hari-hari biasa selepas waktu kelas dan Khamis aku peruntukkan untuk siapkan tugasan dan tesis. Jumaat, Sabtu dan Ahad adalah hari bekerja aku. Dan, kat sini serius aku kata, seperti mana cliche nya huraian dalam esei, aku telah belajar urus waktu dengan baik. Walaupun tak sebaik mana, aku tetap berusaha yang segala tugasan aku diselesaikan mengikut deadlines tanpa aku ponteng kerja.

Slip cek gaji yang pertama aku terima sepanjang aku pernah bekerja selama ni. So, little bit jakun laa.
Pengalaman bekerja part time sambil belajar ni adalah priceless bagi aku. Berkorban waktu tu paling nyatalah. Apa yang aku belajar sepanjang aku bekerja part time ni adalah berkaitan dengan pengurusan waktu yang baik, penjagaan diri yang teratur dan mindset yang jelas. Ikutkan, aku bekerja part time ni bukanlah untuk dapat gaji semata, tapi aku nak cari pengalaman, aku nak update 'working experiences' resume aku dan paling utama, aku nak buktikan kat diri aku yang sebenarnya aku ni taklah lembik sangat. Fuhhhhh, rasa macam dah dewasa sangat je diri ni!

Tempat kerja yang dirindui
Tempat kerja yang menarik ni antara faktor penting untuk dapatkan mood gembira bekerja tau.
Jadi, memandangkan aku insyaAllah bakal menamatkan pengajian sebaik habisnya sem 7, aku perlu well prepared untuk memulakan langkahan baru. Risau jangan cakaplah, sampai aku gigih update SPA, buat LinkedIn, baca tips senang dapat kerja entah apa lagi, semata untuk secured tempat aku dalam dunia pekerjaan.

Dah hampir 7 sem aku bergaduh dengan sistem UM. Phewwww, pengalaman jugak ni!
4 bulan tak lama. Pejam celik pejam celik, ehh dah tersarung jubah konvo kat badan aku. At least, matlamat aku dengan tersarungnya jubah aku nanti, aku dah ada satu kerja yang boleh bagi senyuman kat parents aku. Amin. Haa, cepat amin kan. Semoga kina grad on time dengan cemerlang dan dapat kerja yang baik-baik lepas habis sem 7. Amin ya rabbal alamin.

Saja nak tepek muka aku kat sini. Hewhew.
Anyway, 11hb Sept nanti kelas pertama IR aku sem ni akan bermula. Kelas Dr Bala. Semoga aku tidak menghadapi sebarang bala bencana sepanjang sem ni. Semoga bersemangat waja hingga ke akhir sem dan silalah teruskan ber-part time curi-curi tu. Harapnya tidak kantoi terlalu awal.

Oh! Mana mana junior yang dapat masuk IR, double tahniah daripada aku. Marilah join IRSoc, dan jangan lupa join program hari Interaksi IR atau IR-I Day nanti. Boleh kita berkenalan dengan lebih rapat. Tak kenal maka tak cinta. Gituuuu

Dah.
Babai.
Lafyuuuuuu

2 comments:

  1. slm dik..sis suke bc sume entri adik psl IR..sbb sis skrg pn tgh apply utk smbg degree dlm kos IR..kan bagus kalo de nom fon..leh la tnye mcm2 psl IR sbb rabu ni sis da intebiu utk dpt scholar nk smbg study nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam sis. terima kasih banyak sebab sudi baca. maaf banyak banyak juga sebab saya terlepas pandang komen sis ni. tp saya yakin sis dapat buat yang terbaik masa iv haritu kan? saya doakan semoga dipermudahkan urusan sis ya :)

      Delete