Saturday, January 4, 2020

Puzzle 2; Penyambung.

안녕하세요!

Selamat tahun baru 2020. Selamat menyediakan senarai azam untuk dicapai walau ada azam lepas yang dah masuk kotak angan. Takpe, senaraikan je baru. Kita cuba capai tahun ni ya.

Azam aku yang berjaya dicapai tahun lepas cuma turun berat je gais. Yang lain semua reset untuk dicapai tahun ni. Tapi baru aku perasan, majoriti azam aku melibatkan costing yang banyak. Sebab tu lah tak berjaya dicapai 2019. Yelah, 2019 ni baru tahun kedua jadi pekerja. Jadi pekerja ni aku lagi miskin dari zaman belajar. Kah! Maka, tahun ni kita plan elok sikit, Disember nanti kita tengok berapa banyak dah capai.


Aku memang suka drama kat caption.

2020 ni aku akan mulakan cerita baru di tempat baru. Mixed feeling betul rasa - teruja, takut, tak percaya - semua sibuk nak jadi dominan dalam diri aku sekarang. Ingat seronok lepak ramai-ramai agaknya. 

Aku lulus interview Kadet PTD dan bakal melapor diri pada 19hb nanti. Satu perjalanan yang aku tak pernah impikan, cuma aku tahu keadaannya sebab aku selalu rasakan kemustahilan yang ada. Aku sedar kemampuan aku dan buat aku jadi tak percaya dengan diri aku. Lebih-lebih lagi zaman belajar. Aku over put UM pada tahap tertinggi yang aku masuk atas dasar nasib dan tempias doa orang lain. Aku over adore orang lain yang masuk UM sampai aku selalu lupa yang aku pun belajar setempat dengan diorang. Macam tak logik kan? Tapi itu yang aku rasa. 

Dekat kelas aku tu cuma ada 3 orang je yang percaya dengan aku saat orang lain macam ye tak ye tengok aku. Ada, yang lain ada yang tak menjatuhkan aku, cuma 3 ni paling sibuk support aku. Jangan mintak aku kira berapa banyak kalinya diorang kata kat aku; "Kau boleh lah, Kina!" bila aku cakap, aku tak boleh. Sebab 'aku tak boleh' yang ada dalam kepala aku ni lah aku banyak mengemis doa dari semua orang. Jadi memang aku tahu, aku bernasib baik dapat survive sampai grad hasil doa orang keliling aku.
Surprisingly, 3 manusia ni selalu bilang; "Hey kau boleh!" pada aku, dengan mat sorang tu paling mulut puaka maki aku lepas bilang kata-kata semangat. Tapi, diorang baik gila pada aku.

Untuk Kadet PTD ni pun, jangan mintak aku tips apa. Sesungguhnya aku betul-betul tak tahu apa yang aku buat selain macam biasa, clan SM yang kalau aku tak paksa pun memang dah doakan aku selalu, seluruh Yusuff Legacy aku kerah doa untuk setiap level temuduga aku, tumpang kirim doa pada orang yang sudi mendoakan. Sungguh, aku terlalu bawah untuk lepas setiap ujian dalam perjalanan menjadi kadet. Perjalanan panjang, memenatkan tapi insyaAllah memberikan satu pengalaman.

Ada 4 peringkat yang perlu dilalui untuk jadi Kadet PTD. Dari Kadet PTD ni lah nanti kita akan ditauliah menjadi PTD. 

1) Online Public Service Entry Exam
2) Ujian Kecergasan dan Jasmani Kebangsaan
3) PTD Assesment Centre (PAC) + Ujian Psikometrik
4) Temuduga

Lulus 4 peringkat ni barulah kita akan ditawarkan untuk mengikuti Diploma Pascasiswazah Pengurusan Awam (DPA) selama 10 bulan. Lulus kriteria yang ditentukan kemudiannya melayakkan kita dipertimbangkan menjadi PTD. Dan berbaki 14 hari ni aku banyak prepare mental aku dengan tonton video kursus batch-batch lepas, membaca balik nota IR (paling taf ni), sedangkan aku usha member batch ni sibuk prepare fizikal diorang. Aku tahu fizikal aku mampu, yang aku kurang tahan ni mental. Sebab aku pegang kata Dr SMS; What your mind believe, your body can achieve. Maka, memang aku kena bina mental aku lah kan?

Nanti, kalau aku rajin, aku share setiap peringkat kat atas tu ya. Oh salah satu azam aku tahun ni, aku nak update blog secara berkala supaya aku dapat tolong orang yang memerlukan. Dalam konteks aku, mereka yang bertanya berkenaan maklumat yang aku kongsi dalam blog ni. 2018 & 2019 adalah sejarah aku yang tak efisien. Aku mintak maaf korang kerana tak dapat membantu banyak.

I wish you good luck and all the best.
Keep moving.
Be good, do good, stay good. 

No comments:

Post a Comment