Monday, January 6, 2020

PTD: UKJK

안녕하세요!

Tanggal 27 Jun 2019, aku dapat email pemberitahuan yang aku kena hadir Ujian Kecergasan dan Jasmani Kebangsaan (UKJK) pada 10 Julai 2019. Ni maknanya apa? Ni maksudnya, kita lulus ke Level 2 dalam roadmap nak jadi Kadet PTD. Dan bagi aku, ni maksudnya aku mati kalau aku tak buat exercise. Sebab aku google UKJK ni buat apa je, pfttt aku awal-awal out kalau tak fit.

Dia takde letak waktu sampai pukul berapa kan? Maksudnya sampai siap lah ujian tu.
Maka, setiap hari lepas balik kerja aku dalam persalinan baju sukan, aku pi joging kat padang UTHM. Mula-mula tu sukati akulah aku nak joging berapa lama, berapa banyak pusingan. Aku takde misi selain sekadar nak bagi badan aku tak terkejut. Masa kat SL1M tu kan setiap petang main badminton, pastu masuk tempat baru stop terus. Ni start balik, hasilnya kaki aku cramp dan lutut aku sakit macam orang tua. Seminggu sakit pastu badan dah start biasa. Masuk fasa 2 exercise tu aku dah mula fokus pada bleep test. Biasalah kelaut. Sampai hari nak test tu aku dah redha dah apa nak jadi pun jadilah.

Untuk senarai dokumen yang diperlukan, takde banyak pun. Dalam email dah sebut cuma nak:

i) Cetakan emel panggilan ke UKJK
ii) IC. Aku bawak ori dan salinan yang disahkan. Jauh kot aku nak patah balik kalau diaorang mintak salinan. Tapi tak, diorang perlukan yang ori sahaja.

Aku giliran ke 9 dari beratus orang yang datang. Datang laa awal gaiss. Nanti dapat nombor cantik.
Untuk UKJK ni, ada 5 ujian kecergasan terlibat. Setiap satu ujian itu ada markah tersendiri. Makin bagus perform, makin tinggilah markah. Nanti markah 5 ujian ni dia kumpul pastu baru dapat keputusan kita lulus tak UKJK ni.

1) Kiraan BMI, Blood Pressure dan Nadi. 

Ni macam biasalah, dia nak yang BMI normal. Aku alhamdulillah dah capai normal sejak masuk kerja tempat baru. Tapi, masa aku test takde pulak calon yang disuruh balik pasal BMI tak normal. So tak tahulah apa jadi kalau BMI ni tak normal.

Blood pressure ni dia nak tengok kita ni ada rasa berdebar ke jumpa MA kacak ada masalah kesihatan berkaitan ke tak. Aku tak pernah-pernah umur bacaan tekanan darah aku 150. Terkejut nurse yang check aku. Aku apatah lagi. Tapi lepas 10 minit bawak bertenang kat tepi sambil isi borang, alhamdulillah kembali normal bacaan tu. Borang yang kena isi tu borang kesihatan. Isi je mana yang berkaitan. Jangan tipu.

2) Ujian Genggaman Tangan.

Ujian ni nak tengok kekuatan gengaman tangan kita. Tak pasti untuk apa. Jadi, exercise yang aku buat, aku senggayut kat monkey bars. Nak tampung berat sendiri kan bagi taknak jatuh, nampaklah jugak hasilnya dalam mengenggam tu. Hari ujian tu nanti dia suruh kita genggam tangan kat satu alat ukur. Genggamlah sekuat hati. Bacaan genggaman aku 40. Makin tinggi bacaan kita tu makin lah bagus.

3) Duduk dan Jangkau.

Yang ni pulak nak tengok badan kita ni fleksibel ke tak tahap kelenturannya. Ni senang je. Duduk elok pastu tolaklah pengukur sejauh mungkin. Tulang aku dah keras takdenya dah lentur ke hapa. Hasilnya bacaan aku hanyalah 28cm. What kina? Hmmmm.

4) Sit up.

Selain lari, ini jugak aku praktis paling banyak. Tapi yang aku praktis full sit up. Hampir menghembuskan nafas terakhir jugak buat full sit up. Rupanya gais rupanya partial sit up je iaitu bangun sikit je untuk pastikan jari kita cecah garisan kedua. Rekod aku untuk ini adalah 40 kali dalam 1 minit. Nak gila jugak lah masa ni. Terima kasih sangat kat jurulatih yang amek markah aku masa tu, push aku untuk terus buat.

5) Bleep Test 20 Meter.

Bahagian ni yang paling mencabar semua calon terutamanya aku. Dengan pasrah dan redha tahu aku level mana, aku cuma aim buat yang terbaik je. Dan seperti dijangka aku sekadar cecah Level 2 Stage 7. Padahal level ada 7, stage ada 8. Aku serius tak mampu dah nak paksa diri.

Siap je Bleep Test tu kita boleh balik. Aku pukul 11 pagi dah keluar dari PLPP tu sambil mengenang kehebatan 2 calon lelaki yang sampai Level 7 dalam Bleep Test tadi. Bukan kaleng-kaleng.

Aku akhiri UKJK ni dengan feeling tak best sebab nampaknya sangatlah tak perform. Aku macam biasalah berdrama dalam group family. Sedih sangat rasa, aku terus gerak pi KLIA2 untuk taklimat akhir jawatan tour guide yang aku ada cerita haritu, sedangkan plan asal taknak pun pergi. Melayang RM50 untuk PLPP-KLIA2 padahal halah dekat je kot.

-

Terima kasih untuk tim Sweatfitt sebab bagi aku cuti masa ni walau cuma HR je tahu sebab aku cuti.

-
Jadi korang yang dapat UKJK ni, buatlah persediaan semampunya korang. Buat yang terbaik. Tapi paling utama, jaga keselamatan masa exercise. Bila injured masa exercise, takde guna dah.

So yeah, be good, do good, stay good okay.

Babai.


Next entri pasal PTD Level 3. Nah, usha lah. // Previous entri pasal PTD Level 1. Nah, usha lah.

1 comment:

  1. Baca entri mula2 pasal kursus DPA. Bila baca entri ni tersenyum saya sebab awak down sangat lepas UKJK. Rupanya tak sangka awak dah pun bergelar PTD sekarang. Lusa saya pula UFK dan esei BI. Suami pula esok. Doakan kami ya :)

    ReplyDelete