Saturday, January 9, 2016

NAMSANGOL HANOK VILLAGE

안녕하세요!!

Haa, tak cukup dengan Bukchon, Namsangol Hanok Village sekali aku pergi. Sebenarnya lama dah aku pergi tempat ni. Tapi, disebabkan malas tu besar, takdenya aku nak menaip. Ni bila dah ada rajin, boleh lah aku cerita sikit. Aku pergi Namsangol Hanok Village ni masa Tashaa dengan kawan kawan dia yang automatik jadi kawan aku, datang ke Seoul untuk program pembangunan belia anjuran kerajaan Korea. Best woo univ si Tashaa ni, semua program ada. KMU? Hmmm... Hahaha.


Bersama pemandu pelancong yang hampeh. Hahaha.
Maka, alang-alang sampai Seoul ni, diorang nak jugak jalan kan. Aku berbesar hati untuk jadi mereka punya tourist guide. Tapi, memandangkan aku tak bertauliah, plan banyak yang hampehh. Kedai tutup. Sampai Namsangol Hanok Village ni boleh pulak taim waktu rehat. Aigooo. Memang tak dan laa mereka nak pakai hanbok semua tu.

Tu dia map kawasan ni. Besar woo!
Kalau nak suruh aku bandingkan Bukchon dengan Namsangol eh, aku pilih dua-dua. Sebab, dua-dua ada keistimewaan sendiri. Kalau ada masa, baik pergi dua-dua. Bukchon lebih kepada perkampungan yang masih hidup dengan penduduk yang masih menetap dalam hanok tu. Memang real lah rasa macam berada pada zaman dahulu kala dengan persekitaran dan reka bentuk hanok tu sendiri. Bezanya, aktiviti ekonomi di situ dah moden. Takde bela kambing ke lembu kat situ. Penduduk pun dah bawak kereta mewah.

Di Namsangol, masih ada lagi hanok dalam kawasan tu. Cuma, ia lebih kepada replika hanok pembesar-pembesar yang berjasa pada zaman dahulu. Nak feeling zaman lampau pun tak boleh lah, sebab takde orang yang duduk dalam tu. Sekadar pameran. Lebih kurang macam kawasan elit zaman sekarang ni lah. Hanok pun lebih besar, nampak lebih mewah. Ada taman yang sangat cantik, berhadapan dengan Namsan Tower. 

Namsangol Hanok Village yang ditemani Namsan Tower
Memandangkan kami datang sini pada waktu rehat, kira macam Tourist Centre dia pun tutup. Sedangkan kat centre tu laa banyak aktiviti ada. Nak pakai hanbok, nak buat sapu tangan, kipas atau nak buat kaligrafi Hangul pun kat situ ada. Dah tutup kan, kita jalan kat taman dia je lah. Ada jugak zon permainan rakyat kat situ yang boleh kita cuba. Alaa, percuma je. Cubalah sebanyak mana pun. Tapi, aku fedap, permainan dia susah. Hahaha.


Haa, taman dia yang cantik di musim luruh.
Luas sungguh kawasan dia.
Mencuba alatan tradisional kat situ
Macam dapur buat kukus pau kat Nami tu. Huu, laparnya! *tetiba
Menyelusuri antara rumah pembesar.
Warna yang pelbagai di taman
Warna musim luruh yang bakal dirindui.
Apa-apa pun, Namsangol Hanok Village ni berbaloi lah untuk dilawati. Memandangkan masuk pun percuma, tak rugi pun pergi. Aku jeles jugaklah bila orang datang sini, jumpa kapsul apa entah kat situ. Aku? Nama pun tak bertauliah, hujan pulak tu...memang tak jumpa lah. Hmmm.

Oke.
Babai.

No comments:

Post a Comment